KATA - KATA HIKMAH

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Perhatian kepada agama pada zaman ini sudah jauh lebih maju daripada yang sudah-sudah.Disamping kejahatan yang bermaharajalela,keinsafan kepada agama sudah mulai tegak.Di mana-mana orang mengadakan pengajian kerena hendak mengetahui ajaran-ajaran agama. ( Hamka).

Agama tidak melarang sesuatu perbuatan kalau perbuatan itu tidak merosak jiwa.Agama tidak menyuruh,kalau suruhan tidak membawa selamat dan bahagia jiwa. ( Hamka).

Tiga sifat yang ditimbulkan oleh agama, iaitu perasaan malu iaitu enggan mendekati suatu yang tercela.Boleh dipercayai di dalam pergaulan hidup ( amanah), benar dan jujur.( Hamka ).

Kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia.Tetapi kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak sesat. ( Hamka).

Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya di dalam alam.Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia. ( Hamka ).

Selasa, 3 April 2012

Tahniah....

Pada 29 Mac dan 2 April 2012, berlangsung di Pusat Kegiatan Guru Kalumpang, Majlis Tadarus al Quran Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (Rendah) Peringkat Daerah Hulu Selangor. Perjalanan majlis pada keseluruhannya berjalan lancar. Walaubagaimanapun, acara penyampaian hadiah dan sijil tidak dapat dijalankan kerana kesuntukkan masa dan sebahagian besar peseta terutama sesi pagi telah pulang. Hadiah dan sijil akan di sampaikan pada masa lain yang difikirkan sesuai. Sebahagian besar guru pengiring berharap MTQ akan datang berjalan di peringkat zon dahulu untuk mengelakkan terlalu ramai peserta sekiranya terus ke peringkat daerah.

Secara keseluruhannya, segala program berjalan seperti yang dirancang. Hakim-hakim terlantik menjalankan tugas dengan penuh profesional.

Sukacitanya dimaklumkan, Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 telah memenangi dua pertandingan iaitu bercerita kisah Al-Quran tempat ketiga, manakala kumpulan nasyid Shaoutul Hidayah mendapat tempat Naib Johan. Kepada sekolah-sekolah yang akan mewakili daerah bagi setiap acara dan bahagian yang dipertandingan diucapkan syabas dan tahniah!. 
 
BERCERITA KISAH AL QURAN – PEREMPUAN
NAMA PEMENANG
SEKOLAH
MARKAH
KEDUDUKAN
AINNA HANIS BT HJ. HAMDAN
SK H. BERNAM
94 %
JOHAN
NUR HASYA AZRINA
SK SERENDAH
87 %
NAIB JOHAN
ANDI NURAIN NABILA
SK TMN BUNGA RAYA 1
87 %
KETIGA
NASYID RENDAH
NAMA PEMENANG
SEKOLAH
MARKAH
KEDUDUKAN
SOUTUL SYAKIRIN
SK BUKIT SENTOSA
89%
JOHAN
SHOUTUL HIDAYAH
SK TAMAN BUNGA RAYA 1
83%
NAIB JOHAN
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan