KATA - KATA HIKMAH

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Perhatian kepada agama pada zaman ini sudah jauh lebih maju daripada yang sudah-sudah.Disamping kejahatan yang bermaharajalela,keinsafan kepada agama sudah mulai tegak.Di mana-mana orang mengadakan pengajian kerena hendak mengetahui ajaran-ajaran agama. ( Hamka).

Agama tidak melarang sesuatu perbuatan kalau perbuatan itu tidak merosak jiwa.Agama tidak menyuruh,kalau suruhan tidak membawa selamat dan bahagia jiwa. ( Hamka).

Tiga sifat yang ditimbulkan oleh agama, iaitu perasaan malu iaitu enggan mendekati suatu yang tercela.Boleh dipercayai di dalam pergaulan hidup ( amanah), benar dan jujur.( Hamka ).

Kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia.Tetapi kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak sesat. ( Hamka).

Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya di dalam alam.Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia. ( Hamka ).

Sabtu, 5 Mei 2012

Gotong Royong Surau At-Taufiq

Alhamdulillah… Selesai sudah kerja-kerja pembersihan surau sktbr1 Surau At-Taufiq setelah sekian lama projek ini dirancang. Kehadiran guru-guru agak memberansangkan. gotong royong yang dijalankan oleh panitia pendidikan islam serta j-qaf sktbr1 diadakan adalah untuk persiapan pertandingan surau dan bilik j-qaf. segala persiapan telah disiapkan dan masih dalam proses. pada hari ini gotong royong mengecat surau dan lain-lain kegiatan telah dilakukan oleh guru-guru agama dan beberapa orang elektif serta guru praktikal (unisel) telah bekerjasama bergotong royong membersihkan surau At-Taufiq. Dengan kehadiran Guru Besar,Gpk1 dan Gpk Petang menceriakan lagi suasana gotong royong..ucapan ribuan terima kasih kepada semua guru-guru yang telah datang pada hari ini mengeratkan lagi ukhuwwah fillah kita semua..semoga amalan yang kita lakukan menjadi ibadah untuk disana nanti...wassalam..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan