KATA - KATA HIKMAH

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Perhatian kepada agama pada zaman ini sudah jauh lebih maju daripada yang sudah-sudah.Disamping kejahatan yang bermaharajalela,keinsafan kepada agama sudah mulai tegak.Di mana-mana orang mengadakan pengajian kerena hendak mengetahui ajaran-ajaran agama. ( Hamka).

Agama tidak melarang sesuatu perbuatan kalau perbuatan itu tidak merosak jiwa.Agama tidak menyuruh,kalau suruhan tidak membawa selamat dan bahagia jiwa. ( Hamka).

Tiga sifat yang ditimbulkan oleh agama, iaitu perasaan malu iaitu enggan mendekati suatu yang tercela.Boleh dipercayai di dalam pergaulan hidup ( amanah), benar dan jujur.( Hamka ).

Kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia.Tetapi kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak sesat. ( Hamka).

Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya di dalam alam.Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia. ( Hamka ).

Jumaat, 2 Mac 2012

Jalinan Tentang Ukhuwwah



 “Temukan tujuh puluh dalih untuk menganggap benar perilaku saudara yang tampak keliru di matamu. Jika setelah tujuh puluh alasan terasa tak masuk akal juga, maka katakan pada dirimu, saudaraku ini punya udzur yang tak ku tahu.” (Abu Nuaim dalam hilyatul auliya’)

Sebuah refleksi rasa cinta kita terhadap saudara kita adalah dengan tetap menjaga prasangka kita terhadap saudara kita. Kerana sesungguhnya setiap kebencian kita terhadap saudara kita, semua berpunca dari sebuah prasangka. Padahal belum tentu apa yang kita fikirkan tentang saudara kita adalah benar.

Ada sebuah ungkapan “lebih baik di tusuk musuh dari depan, daripada di tikam oleh teman sendiri dari belakang”. Itu menggambarkan bahawa sebuah pengkhianatan yang dilakukan oleh teman sendiri jauh lebih sakit daripada itu semua dilakukan secara terang-terangan oleh musuh kita. Dan berprasangka buruk tanpa alasan yang sewajarnya adalah punca dari sebuah pengkhianatan kita terhadap saudara kita

Allah mengibaratkan seorang muslim yang berprasangka buruk terhadap sesama muslim dengan perumpamaan yang sangat nista. Hal tersebut terdapat dalam surat Al Hujurat ayat 12.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا الله ۚ إِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.”


berdasarkan ayat di atas setidaknya boleh kita jadikan salah satu pegangan untuk seluruh umat muslim dalam berukhuwwah. Supaya kita tetap berprasangka baik kepada saudara kita, meskipun mungkin kadang-kadang alasan itu tidak lagi masuk akal untuk memberontak hal-hal yang telah saudara kita lakukan, tapi upaya untuk berprasangka baik itu harus tetap ada pada diri seorang muslim.

Kerana sungguh salah satu hak dari saudara kita adalah dengan mendapatkan segala yang terbaik dari kita. “Tidaklah sempurna iman seseorang, hingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri” (HR Bukhari dan Muslim)

Jadi salah satu kunci kejayaan dalam berukhuwwah adalah dengan tetap berprasangka baik terhadap saudara kita. Betapapun sulit kita melakukan itu, mungkin secara mata  kasar apa yang telah diperbuat oleh saudara kita sudah melampaui batas toleransi yang telah kita berikan, kita tetap harus sentiasa berprasangka baik terhadap saudara kita.

Dan kalaupun kita harus membencinya maka bencilah sifatnya atau bencilah apa yang telah ia lakukan semua itu kerana Allah. Jangan kita membenci saudara kita dan langsung meninggalkannya begitu saja.

Dan semoga ukhuwwah yang terbina dengan lafazh bismillah hanya akan diakhiri dengan lafazh innalillah.

Wallahu’alam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan